Tramstation RTM

Hier stopte tussen 1909 en midden jaren vijftig de tram van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM). Het stationsgebouw, later café, is uit het straatbeeld verdwenen. De trambaan liep hier langs de Boezem. Dit is een startpunt van de krekenroute Dirksland. Ontdek al wandelend het unieke poldergebied rond Dirksland. De polder is een landschappelijke en cultuurhistorische verrassing met prachtige vergezichten, eeuwenoude kreken en agrarisch erfgoed. De route is 8 kilometer lang, maar is desgewenst te verkorten. Fietsers kunnen hun rijwiel hier stallen. Wie met de auto komt kan deze parkeren op parkeerplaats P4 aan de Mozartsingel en de wandeling daar starten.

De tram van de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (RTM) vervoerde passagiers, goederen, landbouwproducten en vee over heel Goeree-Overflakkee. Vanuit Middelharnis, waar de tram via een veer verbonden was met Hellevoetsluis, vertakte de trambaan zich naar het oosten en het westen. De eindpunten waren Ooltgensplaat en Ouddorp. De tram reed tussen 1909 en midden jaren vijftig.

In Dirksland passeerde de tram de haven via een rolbasculebrug. Een brugwachter zorgde ervoor dat de brug tijdig open en dicht ging. In de jaren dat er nog geen elektriciteit was, gebeurde dat handmatig. Bij de brug kwam in 1911 een brugwachterswoning. De rolbasculebrug van toen is nu een voetgangersbruggetje over de haven. Op het emplacement Dirksland stond het stationsgebouw met wachtkamer. Na het verdwijnen van de RTM-tram fungeerde dit gebouw nog jaren als café. In 1990 is het gesloopt.

De trambaan liep hier langs de Boezem. De Boezem is in de achttiende eeuw gegraven om de lozing van overtollig polderwater te verbeteren. Het water strekt zich uit tussen de poldermolen en de haven van Dirksland. Bij de eerste van twee haakse bochten in de boezem, van hieraf gezien, ligt de dam waarover de tram richting Melissant reed.

Tram icoon dirksland